Artikkel

Vikingskipene alle vil se

Tekst: Maria Metaxenioy/Vestfoldguide | 10 minutters lesing


Vikingskipene er Norges kjæreste nasjonalskatter og sterkeste kulturminne. Ofte er det slik at de utenlandske turistene som besøker Norge er mer bevisst dette enn oss selv. Hvorfor det er slik er uvisst.

Filmen ovenfor (om du leser via desktop): YouTube-film av sjøsettingen av Saga Farmann. Fotograf: Marius Sagen

Saga Farmann - replika av Klåstadskipet. Fotograf for bildet ovenfor: Sissel Ausberg

Skynd deg i så fall med å se de vakre skipene på nært hold. Skipene er ikke bare vakre, de vitner også om vikingenes dyktige byggekunst og den imponerende kunnskapen med å skape skip som maktet å manøvrere vær og vind på alle verdens hav.


Det har tatt fire år å bygge en kopi av Klåstadskipet, som omtales som Norges fjerde vikingskip. På åpningsdagen av Tønsberg Vikingfestival i forrige uke ble skipet endelig sjøsatt. Stor festivitas på Tønsberg brygge gjorde dette til en minnerik kveld for de fremmøtte, og direktesendt tv-sending på NRK i beste sendetid.

Vikingskipene er vel kanskje Norges vikigste kulturskatt og nasjonalikon

Vi lar oss fascinere av vikingtidens skip. Vår store beundring skyldes en stolthet over hva våre forfedre maktet å få til av skipsbyggekunst, men også at skipene i tillegg til å være pene og dekorative, så var de bygget på en måte som gjorde de rustet til å manøvrere på en sjødyktig måte i røft hav, ja, på de grandiose og til tider frådende verdenshavene! Imponerende blir det også når man tenker over at dette var i en tid hvor geografikunnskapen om jordkloden ikke var så utstrakt som i vår tid. Er jordkloden flat, hva møter oss neste gang vi ankommer ukjent territorium og land?

Vikingskipfunnene i Vestfold

Å finne vikingskip er en sjeldenhet. At det er funnet fire vikingskip i Vestfold er virkelig stort og setter Norge på verdenskartet. Det at skipene ble funnet et stykke inne på land skyldes at landet i disse områdene har steget ca. 2 meter siden vikingtiden. Det er 168 år siden det første vikingskipfunnet i verden ble gjort på Gokstad i Sandefjord.


Vi skal ta for oss historien rundt funnene av disse skipene, nemlig Osebergskipet, Gokstadskipet, skipet i Skipshaugen på Borre og Klåstadskipet. De verdensberømte skipene fra Oseberghaugen og Gokstadhaugen ble gitt som gravgaver på 800- og 900-tallet. Selv om skipet fra Borre er mindre kjent har det ikke stått tilbake for de andre i sin prakt. De tre skipene forteller oss om kunst, håndverk, dødekult og politiske maktdemonstrasjoner på denne tiden.

Bildet ovenfor: Leiv Eirikson oppdager Amerika. Malt av Christian Krogh. Uten et godt og sjødyktig skip samt imponerende nautisk forståelse, ville en slik ferd over Atlanterhavet blitt vanskelig å gjennomføre. Leiv Eiriksson (ca. 975–ca. 1020), sønn av Eirik Raude. Ifølge tradisjonen er Leiv Eiriksson Nord-Amerikas oppdager. Han seilte ut fra Grønland en sommerdag litt etter år 1000 og fant fram til kysten av Amerika, som han kalte Vinland.

Vi har de siste 10 årene fulgt arbeidet med byggingene av Saga Oseberg (replika av Osebergskipet, og Saga Farmann (replika av Klåstadskipet). I denne forbindelse har lagde vi to artikler om de mest kjente vikingskipene, og om byggingen av Saga Oseberg, og Saga Farmann. Artiklene har tidligere vært publisert, men i begrenset omfang og utgivelsesområde.

Nå kan du lese litt om vikingskipenes historie, og om det enestående arbeidet bak byggingene av replikaene Saga Oseberg, og Saga Farmann.

Vær så god, ha en riktig god lesestund:

La oss fortelle deg om

Vikingskipene

Norges fremste kulturarv

Artikkel om Saga Oseberg

Tekst: Maria Metaxenioy

Se for deg å stå om bord i et skip som er over 1200 år gammelt. Et skip laget for hånd, med enkle redskaper som øks og håndbor. I Tønsberg er dette faktisk mulig. Saga Oseberg er ikke mer enn fire år gammelt, men det er en eksakt kopi av det over 1000 år gamle Osebergskipet, som er funnet i Vestfold. Et ekte vikingskip, så spesielt at det får publisitet fra kjente tv-produksjoner verden over.

Det unike seilet som blir omtalt som «Verdens vakreste råseil». Fremgangsmåten for å lage seilet er en prosess i seg selv. Ullen til garnet blir laget fra spælsau – også kjent som viking-sau. Disse går fritt på enkelte av øyene i skjærgården, blant annet Færder. Foto: Ole Harald Flåthen

Et skip blir til


Det er surt og litt kaldt ute. Det er januar med duskregn, ikke akkurat det ideelle været for seiling. Når det ikke er sesong står Saga Oseberg på brygga utenfor kulturhuset i Tønsberg. Her foregår rekonstruksjonen av vikingskipene året rundt. Hittil har det blitt laget tre eksakte kopier av vikingskip funnet i Vestfold. Alt for hånd, slik de gjorde det for flere 1000 år siden.


– Vi ønsker ikke bare å lage en kopi av skipene slik andre gjør. Vi gjør det på eksakt samme måte som vikingene gjorde. Ingen modernisering eller forbedring. Dette er viktig, for å forstå historien bedre, for å vite hvordan skipene faktisk fungerte, og selvsagt fordi det er veldig interessant, forteller Ole Harald Flåten.


Ole Harald Flåten er hoved høvedsmann – ansvarlig skipper på båtlaget. Han var med på byggingen av Saga Oseberg, og er nå med på byggingen av Klåstadskipet. Det er kun tre skip i verden som er bygget slik at det er mulig å forske på, forteller han. Disse er Roar Ege i Roskilde, en båt fra 600-tallet som ligger i Sverige og Saga Oseberg i Tønsberg.

Saga Oseberg i Vestfoldskjærgården. Foto: Ole Harald Flåthen

Ole Harald Flåthen. Foto: Erik Winther

Grundige undersøkelser

Starten på vikingeventyret

På 80-tallet ble det for første gang laget en kopi av Osebergskipet som nå står på Bygdøy. Det ble sagt at dette var et vikingskip som ikke fungerte til havs, og ryktet kom av en feil som ble laget i front under kopieringen. Dermed tok skipet inn vann når det ble testet til havs, noe som førte til at det sank på 30 sekunder. Skipet fikk derfor rykte for å være et praktskip, ikke et skip som var blitt brukt til havs under vikingtiden. Dette ryktet mente Osebergskipets venner var feil, og slik startet ønske om å bygge et virkelig vikingskip. Da det ble snakk om flytting av Osebergskipet, ble det foretatt en 3d-scanning som viste tydelig hvor feilen var blitt gjort.


– Det hadde jo ligget under jorda i 1100 år, og da man skulle sette skipet sammen ble det forståelig gjort noen feil.Dermed ble to nye modeller laget og testet ut i tank i Trondheim.


Skipene ble testet med fart opp i 18 knop, og resultatene kunne ikke vært bedre. Den første kopien (lik den på Bygdøy) sank i tanken, mens den eksakte kopien av original-skipet beveget seg fint i vannet. Dette ble starten på vikingeventyret om Saga Oseberg.

Etter mye planlegging og forskning ned til hver minste detalj, startet arbeidet i 2010. Hver centimeter av skipet skulle være eksakt likt originalen. Over 100 frivillige og utallige økseslag senere, ble vikingskipet sjøsatt for første gang i 2012. To år, tolv millioner kroner og flere dugnader skulle til for å få klargjort Saga Oseberg.


– Eik og furu er hovedmaterialet. Det er hentet fra Danmark. Knær og spant er funnet i Norge, og kjølen kommer fra Tønsberg, forteller Flåten.


Osebergskipet veier hele 8.5 tonn, er 21 meter langt og fem meter bredt. Et enormt skip å håndtere, men det seiler helt fantastisk, forteller høvedsmann Flåten. Selv har han vært med på flere utflukter, og lengre turer hvor de har seilet til Oslo. Han sier det er like moro hver gang de er ute med Saga Oseberg.

– Når vi seiler på lange turer er det perfektet antallet 15-20 mann. Da beveger skipet seg fantastisk på vannet, og vi har god plass når vi sover om bord. Det er en flott opplevelse å være med på slike seilaser. Uansett hvor vi er, møter vi på andre båter som stopper opp, vinker til oss og ønsker å ta bilde. Det er stas, forteller Flåten.


Før et vikingskip skal bygges kreves det grundig planlegging. Osebergskipets venner har et tett samarbeid med vikingskipsmuseet i Roskilde og Oslo. Av disse har Osebergskipets venner fått tilgang til all data og tegninger av original-skipene. Ut i fra denne informasjonen lages pappmodeller, og slik er starten på et utrolig omfattende og flott prosjekt. Så særegent og unikt er disse rekonstruksjonene, at det har kommet folk fra både Australia og Amerika for å delta på byggeprosessen. Til og med store film og tv-produksjoner som Travel Chanel (vil bli vist på tv mars i år) kinesisk, japansk, fransk, og engelsk tv har vært i Tønsberg for å filme prosjektene.

Sterke Tønsbergsymboler, Slottsfjellstårnet, og Saga Oseberg seilende inn fra søndre led. Fotograf bildet ovenfor: Ole Harald Flåthen

Kvinneskipet


Utskjæringene som finnes på Saga Oseberg er ledet av Jay Haavik. Han er en norsk-amerikaner som er spesialist på treskjæring. Ingen andre vikingskip er funnet med like mange utskjæringer og flotte detaljer som Osebergskipet. Er det en feil i utskjæringene på originalen blir dette også kopiert. Et veldig unikt og forseggjort arbeid, hvor ingenting blir endret på.


Utskjæringene på skipet er mange. Fremst i båten er det utskjæringer av flere mennesker, og nederst viser et bilde av noe som kan tyde på å være eieren. Osebergskipet er kjent som et grav-skip, da det ble funnet to kvinner begravd sammen med skipet. Etter tester tatt av skjelettet til kvinnene, ble det funnet ut at det ene skjelettet stammet fra en 82 år gammel kvinne. Teorien bak funnene er at skipet ble brukt av Frøya-volven, for blot (offerhandlinger) og grøde (fruktbarhet).


– Dette er jo veldig spesielt å finne skjellett fra en 82 år gammel kvinne, da levealderen på denne tiden var 29-32 år. Vi tror den eldste kvinnen var sjefen for skipet. Hun var 150 centimeter høy, og en krokrygget dame på grunn av brudd i ryggen. I tillegg hadde hun mannlige trekk, som dyp stemme og skjeggvekst, på grunn av en sykdom.

Slottsfjellsmuseet i Tønsberg

Midt i Tønsberg, i vakre omgivelser ved foten av Slottsfjellet, ligger Slottsfjellsmuseet.

Vikingtradisjoner

Den nederste utskjæringen på Saga Oseberg viser tydelige bryster og en trekant mellom bena, noe som tyder på et bilde av en kvinne. I tillegg har kvinnen et langt skjegg som hun holder i handa. Dette bygger opp under teorien om at utskjæringen er av denne gamle kvinnen, som ble funnet død og begravet med skipet, og at det var hun som var sjefen om bord.


– Ut i fra historie og funn tror man at skipet er blitt brukt som et privat skip, en slags limousin som hun dro rundt med og samlet kollekter, forteller Høvedsmannen.

Det er fascinerende at det i dag fortsatt bygges virkelige vikingskip, enda mer måten det gjøres på. Verktøyene blir laget av profesjonelle smeder, som lager rekonstruksjoner fra vikingtiden. Økser, skraper, mønstermeisel, hakker og bor, alt blir laget for hånd. Til og med det unike seilet som blir omtalt som ”Verdens vakreste råseil”. Fremgangsmåten for å lage seilet er en prosess i seg selv. Ullen til garnet blir laget fra spælsau – også kjent som viking-sau. Disse går fritt i skjærgården og opp til Slottsfjellet. Sauen feller hår som setter seg igjen på kratt, som senere blir plukket. Deretter starter prosessen med å spinne til garn og sy om til seil.

Utenfor kulturhuset i Tønsberg foregikk rekonstruksjonen av vikingskipene året rundt i perioden 2010 - 2012. Hittil har det blitt laget to eksakte kopier av vikingskip funnet i Vestfold. Alt for hånd, slik de gjorde det for flere 1000 år siden. Gregorius Grim Knockelkatt og Ole Magnus Svanevik var med på å bygge en tro kopi av Osebergskipet, her fra desember 2010.

Levende vikingskipsverft i Tønsberg. Arbeidet med bygging av vikingskipene skjer midt i Tønsberg sentrum gjør at stedet Lindahlplan utenfor Oseberg kulturhus har blitt en attraksjon i seg selv, og veldig inkluderende ved at publikum kan følge byggingen dag for dag. Neste prosjekt er bygging av den nye kopien av Gokstadskipet, det største vikingskipet funnet i Norge.

– I vikingtiden var faktisk seilet det mest dyrbare på skipet, og i gulatingsloven står det skrevet: ”når seilet ikke brukes, bæres det inn i kirken for å bevares”. Derfor bevarer vi seilet i toppen av domkirken når det ikke er i bruk, vi kan jo ikke bryte loven, sier Høvedsmannen.


Nå som Saga Oseberg og Saga Farmann er ferdig bygd, har de moderne vikingene tatt fatt på planene med bygging av Gokstadskipet, som skal bli den tredje rekonstruksjonen av vikingskip laget i Vestfold. Under disse prosjektene er det hele tiden to til tre faste ansatte som jobber daglig, og bidrar med den faglige kompetansen underveis. I tillegg møtes det frivillige to kvelder i uken for å arbeide på skipet. Det første øksehogget til Klåstadskipet ble tatt av arkeologen Arne Emil Christensen, som selv var med på utgravningen av dette vikingskipet.

Utenfor Osberg kulturhus ligger Saga Osberg når hun ikke er ute i skjærgården, eller på på undervisningsseilas eller seilas til festivaler

Når de ikke bygger båt er det mye annet spennende som skjer for Osebergskipets venner. Båtlaget blir booket til flere arrangementer, og roturene er populære både blant konferansegrupper og skoleklasser. En tur på rundt to timer blir en blanding av roing og historieformidling, og selvsagt er alle på båtlaget kledd som ekte vikinger.


Høsten er årets store høydepunkt, da arrangeres det vikingfestival i Tønsberg by, og alle oppfordres til å bidra med litt vikinginspirasjon. Og under årets vikingfestival ble Saga Farmann sjøsatt. Det ble som vanlig også holdt faglige konferanser, markeder, vikingleker, besøk av vikingskip fra flere land, og andre aktiviteter rundt om i byen.



Ønsker
flere
frivillige

Utenfor Risør. Foto: Ole Harald Flåthen

Opplevelser for livet

Med det nye prosjekt Klåstadskipet på gang er det et stort ønske om flere medlemmer. Ole Harald Flåten forteller at alle som ønsker å ta i et tak ønskes hjertelig velkommen. Uansett om interessen er byggingen, tekstiler eller et ønske om å være med på roturer, så vil alle bidrag settes stor pris på. Selv samles de frivillige hver tirsdag og lørdagskveld.

– Som medlem hos Osebergskipets venner eller båtlaget vil du få opplevelser for livet. Du vil bli del av et felleskap, oppleve mange utrolige utflukter og være med på diverse arrangementer. I tillegg får du seilopplæring og annet moro, oppmuntrer Høvedsmann Flåten. Rekonstruksjonen av skipene bidrar til en stolthet og tilknytning blant folk i Vestfold. Om man er medlem, har vært med på byggingen eller rett og slett bare har gått forbi for å se på. Derfor er det også trygt å la skipene med alt av materiale være ute, året rundt.

Ønsker å bygge alle skipene fra Vestfold





Drømmeprosjekt

– Målet til båtlaget er å få bygget alle skipene som kommer fra Vestfold, og med tømmer datert fra fylket. Et drømmeprosjekt er et langskip som ligger i Roskilde. Dette er et helt annet skip enn de vikingskipene vi har laget til nå, et krigsskip på 36 meter. Det hadde vært utrolig gøy å få jobbe med et slikt skip, men for å få til disse prosjektene trenger vi altså flere frivillige, avslutter vikingen, hoved høvedsmann, Ole Harald Flåten.

Funnet i Sandefjord, Vestfold

Gokstadskipet

Norges lengste vikingskip

Funnet i Tønsberg, Vestfold

Osebergskipet

Det mest detaljrike og dekorative skipet

Klåstadskipet skiller seg fra de andre skipene ved at det er

sunket ned og gjenfunnet på tidligere havbunn, mens de tre

andre skipene fra Oseberg, Gokstad og Skipshaugen er gravgods.

Klåstadskipet

"Nye" Klåstadskipet sjøsatt sept 2018





Gjemte skatter i Borre

Skipshaugen
og
Borrehaugene

Vikingskip oppsmuldret av dårlig jord

La oss vise deg replikaene

De nye
skipene

Gaia, Saga Farmann, Saga Oseberg