Lørdag 18. august

Hvalbåtens dag

By Jane Doe | 2min read

Hvalfangstmuseet og mannskapet om bord i Southern Actor ønsker atter en gang velkommen til å markere Hvalbåtens dag på Museumsbrygga. I år er det stuertens arbeidsoppgaver i byssa som settes i fokus. Stuertene hadde viktige arbeidsoppgaver, og det blir intervjuer med flere tidligere stuerter i løpet av dagen.

«Southern Actor» er en hvalbåt, nå med funksjon som museumsbåt hjemmehørende i Sandefjord.

Det blir også i år anledning til å smake på stuertens gode mat av ymse slag og slå av en prat med mannskapet om bord. I tillegg blir det avduking av en nylig restaurert livbåt, musikalske innslag ved Varden Trekkspillorkester og mulighet for barn til å teste seg i potetskrelling på bryggekanten.


Arrangementet er gratis og varer fra 12.00-15.00 / Varden Trekkspillorkester spiller opp til dans kl. 13.00

«Southern Actor» er en hvalbåt, nå med funksjon som museumsbåt hjemmehørende i Sandefjord. Den er bygd i 1950 for hvalfangstselskapet Sevilla Whaling Co Ltd., disponert av Chr. Salvesen & Co, Skottland. Skorsteinen bærer i dag Salvesens farger, og båten er forsøkt tilbakeført til sin opprinnelige stand så langt det praktisk har latt seg gjøre og i samsvar med den dokumentasjon man har greid å skaffe. Salvesen benyttet i all hovedsak norsk mannskap på sine hvalfangstekspedisjoner


Under 2. verdenskrig ble verdens hvalfangstflåte kraftig redusert. En rekke skip gikk tapt, mange ble ombygd til andre formål, mens andre etter krigen fremsto som svært umoderne. «Southern Actor» er en typisk etterkrigshvalbåt, representativ for de som preget perioden 1945-1955.


Chr. Salvesens rederi hadde i 1950-årene to flytende hvalkokerier i Sørishavet, og dessuten landstasjonen Leith Harbour på Sør-Georgia. Båten ble tatt ut av fangst og gikk i opplag i Melsomvik i 1962. Den ble solgt i 1964 til E. Aarseth & Co i Ålesund. I perioden 1964 - 75 fanget «Southern Actor» fra landstasjonen i Tromsø på Skjelnan under navnet "Polarbris 8".

I 1975 ble hvalbåten solgt til det spanske hvalfangstselskapet Industria Ballenera SA i Vigo.


Det var sannsynligvis Paul Watson og Sea Shepherd som senket båten i 1981. En bombe som var montert på skroget sprenget et stort hull i skutesida. Den ble hevet og reparert kort tid etter på og ble omdøpt til ITAXA III.


Da hvalfangsten fra Sandefjord tok slutt etter 1968, forsvant alle hvalbåtene fra byen. I en statlig utredning om fartøyvern i 1975 ble det ytret ønske om vern av en hvalbåt. I Vestfold ble det gjort en utredning i samarbeid mellom Hvalfangstmuseet og Vestfold fylkeskommune om bevaring av en hvalbåt. Her ble det konkludert at Southern Actor var den mest egnede båten. Den ble kjøpt inn og siden slept til Sandefjord.

I 1995 var «Southern Actor» ferdig restaurert, så autentisk som mulig i forhold til slik båten opprinnelig var. Samme år ble hun erklært verneverdig av Riksantikvaren. Båten tilhører Sandefjord kommune og drives av Vestfoldmuseene i samarbeid med et dugnadsbasert mannskap og Color Line Marine


22. juni 2017 hadde båten en grunnstøting som medførte skader på propell og aksel. Den ble tatt ut av drift for resten av sesongen 2017.


Vinteren 2017/18 ble det gjennomført nødvendige reparasjoner i Horten. Båten kom tilbake til Sandefjord i mai 2018 klar for drift.